ב-2021 מטבעות קריפטו תפסו תאוצה ונהיו פופולאריים בקרב רבים בעולם. לא מעט אנשים נכנסו מאז להשקעות במטבעות וירטואליים. השנה האחרונה הייתה כנראה הפעם הראשונה שהם התמודדו עם מיסים על מטבעות קריפטו. נכון להיום, הרגולציה והפיקוח על מסחר במטבעות וירטואליים עדיין נמצא בהתהוות במרבית מדינות העולם.

מס על מטבעות וירטואליים בישראל

בישראל, מס הכנסה מחשיב מטבע וירטואלי כנכס. בעת מכירתו או המרתו למטבע הוא ימוסה במס רווחי הון של 25%. לפי רשות המס בישראל, יש חובת דיווח על כל עסקה במטבעות הוירטואלים למס הכנסה. בנוסף, לאחרונה בנק ישראל פרסם טיוטת חוזר להסדרת שירותי תשלום אגב פעילות לקוחות במטבעות וירטואליים. בחודש מרץ 2022 פרסם המפקח על הבנקים טיוטת אסדרה הנוגעת למקרה של סחר במטבעות וירטואליים. החידוש בטיוטה נגע בעיקר לכך שעל הבנקים אין לסרב לערוך את המסחר, ואולם עליהם לערוך ניהול סיכונים בנוגע לבקשה שהוצגה בפניהם למסחר וירטואלי – כדי למנוע העברת כספים לטרור.

באחרונה דווח כי רשות המיסים הישראלית חתמה על הקלות מסויימות לסוחרים במטבעות קריפטו דרך חברה ייעודית. הרשות הגיעה להסכמה עם חברת ביטס אוף גולד (Bits of Gold), שלפיהן בין היתר, רכישה ומכירה דרך החברה יהנו מפטור מדיווח על מכירת מטבעות בתוך 30 יום. בנוסף, באופן דומה למסחר בבורסה דרך חברות מסחר ישראליות או דרך הבנקים, הלקוח לא יהיה חייב להגיש בעצמו דוח לרשות המיסים מאחר שהחברה היא זו שתנכה עבור הלקוח את המס.

מיסוי מטבעות וירטואליים בארה"ב

גם בארה"ב קיימת חובה לדווח מסחר במטבעות וירטואליים. ה-IRS כלל שאלה בנוגע לנכסים אלה בדוח בטופס 1040 עליו מחוייבים לענות אזרחים אמריקאים. בנוסף, בורסות קריפטו נדרשות להגיש טופס ייחודי, 1099-K. מדובר על לקוחות שיש להם יותר מ-200 עסקאות ויותר מ-20,000 דולר במסחר מקוון במהלך השנה.

וארכישת מטבע וירטואלי בדולר ארה"ב כשלעצמה ושמירתו בבורסה או העברתו לארנק הוירטואלי האישי אינה דרושה בדיווח. כלומר, אם הפעילות היחידה  שלכם הקשורה לקריפטו הייתה רכישת מטבע וירטואלי בדולר אמריקאי, אינכם צריכים לדווח על כך ל-IRS. גם אם הערך של המטבעות גדל. צריך להיות אירוע חייב במס קודם כמו מכירת המטבע הקריפטו כדי שתחוייבו במס.

מס על מטבעות וירטואליים

 

מסחר במטבעות קריפטו בארה"ב

כאשר קריפטו משמש כשיטת החלפה – כולל מכירת קריפטו בדולר אמריקאי, החלפת מטבע קריפטוגרפי אחד באחר או תשלום עבור סחורות ושירותים באמצעות קריפטו – אז חובת הדיווח ותשלום המס חלים עליכם.

כאשר ישנה פעילות של מסחר באמצעות קריפטו הדברים נעשים יותר מסובכים, דורשים דיווח וגם תשלום מיסים. בארה"ב, בכל פעם שמוכרים ומחליפים מטבע וירטואלי אחד באחר- מדובר באירוע חייב במס.

רשות המס האמריקאית בחנה השנה עסקאות במטבעות קריפטוגרפיים בצורה חמורה יותר. אם אתם אזרחים אמריקאים ונמנעתם מלדווח על הקריפטו שלכם בעבר, השנה זה לא מומלץ.

שיעורי מס קריפטו 

שיעור המס על מטבעות קריפטו תלוי במספר גורמים. מדובר על ההכנסה שלך, סטטוס הגשת המס ומשך הזמן שהיה בבעלותך את הקריפטו לפני מכירתו. אם הוא היה בבעלותכם במשך שנה או פחות, יגבו מכם מסי רווח לטווח קצר. מיסים אלו נעים בין 10%-37% בשנת 2022. אם היה בבעלותך זמן רב יותר, אז תשלם מס רווחים לטווח ארוך הנעים בין 0%-20%.

מס על מטבעות וירטואליים

 

לסיכום,

בשנה האחרונה בוצעו שינויים והסדרות בנושא המיסוי של מטבעות וירטואליים בארה"ב וגם בישראל. החדשות בתחום לא מפסיקות להופיע, משום שההסדרה בעניין רק בתחילתה. בכל מקרה אם אתם מוכרים מטבע וירטואלי, בישראל או בארה"ב תהיה לכך השלכות שחייבת בדיווח ומיסוי ועליכם להתעדכן בהן.