אם אתם מעוניינים לבצע השקעות בארה"ב בעתיד הנראה לעין, כדאי שתכירו מראש את כל המסמכים והטפסים הרלוונטיים המיועדים להגשת דוחות מס מסודרים ותקינים בארצות הברית. ביורוקרטיה היא תמיד חלק מהעניין, וכל טעות או אי-הבנה עלולות לעלות לכם ביוקר – משקיע חכם יודע לא רק כיצד לנהל תיק השקעות אלא גם כיצד להתנהל. בשורות הבאות נפרט עבורכם את רשימת הטפסים שאתם צריכים להכיר.

השקעות בארה"ב – טופס 1040 – U.S. Individual Income Tax Return

טופס 1040 הוא דוח מס שנתי המוגש לרשות המס האמריקאית, ה-IRS. הוא מוגש על ידי אזרחים אמריקאים ותושבי קבע (אלו המחזיקים בגרין גארד), וכולל את כל ההכנסות שהיו למגישי הטופס בשנת המס המדוברת, כשהכוונה היא להכנסות בכל העולם – ולא רק בארצות הברית. טופס 1040 מיועד גם בשביל לדרוש החזרי מס. עצמאים ומשקיעים בעלי הכנסה שנתית נמוכה במיוחד לא צריכים להגיש את הטופס.

השקעות בארה"ב - טופס 1040

טופס 1040NRU.S. Nonresident Alien Income Tax Return

טופס 1040NR הוא דוח מס שנתי המיועד למשקיעים זרים המבצעים השקעות בארה"ב, שאינם אזרחים אמריקאים ולא מחזיקים בגרין קארד. משקיעים אלו משלמים מס רק על הכנסות שהופקו בתוך ארצות הברית.

טופס FBARForeign Bank Account Report

אזרחים אמריקאים ובעלי גרין קארד צריכים לדווח בכל שנה על חשבונות בנק ונכסים פיננסיים שאינם אמריקאים ואינם נמצאים בגבולות ארצות הברית, וזאת על ידי טופס FBAR. מלבד חשבונות בנק, אלו יכולים להיות גם קרנות פנסיה והשתלמות, תיקי השקעות, ביטוח מנהלים – ועוד. טופס FBAR נועד לצורכי דיווח בלבד.

טופס W-7 להשקעות בארה"ב – מספר ITINIndividual Taxpayer Identification Number

מספר ITIN הוא מספר זיהוי לצרכי מס המיועד ליחידים, שלא זכאים לקבל מספר ביטוח לאומי – SSN, ומופק על ידי רשות המס האמריקאית. מספר זה משמש יחידים כאשר הם ממלאים הצהרות מס, ממלאים דוחות מס ומבקשים החזרי מס. המספר כולל 9 ספרות ומתחיל בספרה 9. על מנת לקבל מספר ITIN יש למלא ולשלוח טופס W-7 בצירוף דרכון מקורי.

מספר EINEmployer Identification Number

מספר EIN דומה מאוד למספר ITIN, מלבד הבדל אחד מרכזי: במקום לשמש כמספר זיהוי לצרכי מס עבור אדם יחיד, הוא משמש לזיהוי ישות עסקית, כמו שותפות, חברה או תאגיד. האדם המגיש את הבקשה לקבלת מספר EIN חייב להיות בעל מספר זיהוי משל עצמו, כמו ITIN או SSN. בנוסף להתנהלות התקינה מול רשות המס, מספר EIN משמש גם לפתיחת חשבון בנק, העסקת עובדים וניהול תיק זיכויים. ניתן להגיש בקשה באופן דיגיטלי ולקבל מספר באופן מיידי או לחילופין באמצעות פקס, דואר או שיחת טלפון.

טופס W-9Request for Taxpayer Identification Number and Certification

את טופס זה נדרשים למלא אזרחים אמריקאים או בעלי גרין קארד שמגישים דוח מס 1040, וגם ישויות עסקיות כמו תאגידים וחברות LLC. מטרת טופס W-9 היא לאפשר למוסד פיננסי מסוים שאיננו אמריקאי, כמו למשל בנק ישראלי, לקבל את מספר מזהה המס של אדם המשקיע בארצות הברית, ולדווח לרשות המיסים האמריקאית על הכנסות שהתקבלו בחשבון הבנק הישראלי של המוטב.

בטופס יש למלא פרטים כמו שם העסק, כתובת, סוג הישות העסקית ומספר זיהוי לצורכי מס, כמו מספר ביטוח לאומי SSN או לחילופין מספר EIN או ITIN.

השקעות בארה"ב - טופס w-9

טופס W-8

טופס W-8 הוא למעשה מספר טפסים זהים המיועדים למילוי על ידי ישויות עסקיות שונות. הטפסים הללו רלוונטיים למשקיעים שאינם אזרחים אמריקאים ולא מחזיקים בגרין קארד, אך כן מעוניינים לבצע השקעות בארה"ב. 2 הטפסים העיקריים מבחינת המשקיעים הישראלים הם:

  • טופס W-8BEN טופס המיועד לאדם פרטי, שאינו חברה, שנדרש לניכוי מס במקור בגובה 30% עבור הכנסות שמקורן בארצות הברית. מטרות הטופס הן להצהיר שהמשקיע איננו אמריקאי ולציין את גובה ניכוי המס במקור. אמנם החוק האמריקאי מציין חובת ניכוי מס במקור בשיעור של 30% במקרה זה, אך אמנת המס שיש לארצות הברית עם ישראל מעניקה הטבת מס שמקנה שיעורים נמוכים יותר של ניכוי מס במקור.
  • טופס W-8BEN-Eטופס המיועד למילוי על ידי חברות וישויות עסקיות. מטרות הטופס הן להצהיר שהחברה איננה אמריקאית ולציין את גובה ניכוי המס במקור שינוכה בעת העברת תשלומים לחשבון של הישות העסקית בתוך ארצות הברית.

השקעות בארה"ב – היעזרות ברואה חשבון ויועץ מס אמריקאי

ביורוקרטיה היא עניין מורכב, ובפרט כשמדובר בהשקעות בארה"ב, משמע השקעות במדינה זרה. אם תשכחו להגיש טופס או שתגישו טופס בצורה שגויה – אתם עלולים להיות בבעיה. מומלץ לפנות לרואה חשבון ויועץ מס שמתמחה בדיני המס האמריקאים, ויודע כיצד להתנהל מול ה-IRS. איש מקצוע שכזה יוכל לעשות עבורכם סדר, לחסוך לכם זמן, התעסקות וכאבי ראש, ולמנוע תקלות מראש.